Absenteismul si posibile strategii de combatere


Incep de astazi o noua categorie.  Este aparte fata de tot ceea ce am scris pana acum, dar fiindca managementul, economia si finantele fac parte dintre interesele si preocuparile mele, mi-am zis ca aceasta categorie de „Business management” trebuie sa apara. 

Primul post este din sfera managementului resurselor umane  si trateaza absenteismul in randul angajatilor, precum si modalitatile prin care managerii companiilor mici si mijlocii ar putea contracara acest fenomen. 

Ca introducere, va voi prezenta concluziile unui studiu efectuat recent in Statele Unite pe marginea acestui subiect.  Studiul s-a axat in special pe scuzele si motivele neobisnuite pe care unii dintre angajati le folosesc in fata sefului atunci cand isi justifica lipsa sau intarzierea. Cercetatorii americani au impartit motivele si justificarile respective pe categorii. Va enumar si eu cateva dintre aceste categorii.

– Legate de vreme: de exemplu, un angajat nu a putut ajunge la munca pentru ca era prea frig in apartament si i-a inghetat parul dupa in prealabil se spalase pe cap;

– Legate de animale, insecte: un angajat s-a inchis in casa din cauza unui sconcs si nu a mai putut iesi, un altul a descoperit ca are paduchi;

– Legate de transport: un angajat si-a uitat cheile la birou cu o seara inainte si ziua urmatoare nu a mai putut ajunge la munca (intrebarea fireasca e: cu ce a ajuns acasa in seara precedenta daca cheile de la masina erau la birou?), unui alt angajat i-au fost furate cauciucurile si masina i-a fost pusa pe butuci;

– Diverse: un angajat nu a putut pleca de acasa pentru ca mama sa ii luase cheile si, evident, nu a avut cu ce sa inchida usa.

Desigur, multe dintre aceste scuze suna hilar si, de fapt, chiar asa sunt, hilare.  Probabil ca uneori in disperare de cauza, creativitatea o ia cu mult inaintea logicii si bunului-simt. Un aspect demn de mentionat pe care l-au descoperit aceiasi cercatatori americani este faptul ca scuzele folosite, stresul este cel care a inregistrat cea mai mare crestere « de folosinta » comparativ cu anul precendent. 

In ciuda introducerii oarecum amuzante pe care am facut-o, trebuie spus ca absenteismul angajatilor este o problema foarte serioasa care poate afecta intreaga activitate a unei companii.  Gravitatea unui asemenea fenomen creste invers proportional cu dimensiunea companiei.  Cu cat compania este mai mica, cu atat va fi mai afectata de absenta unor angajati.  O companie de dimensiuni mici nu poate face fata unui ritm de lucru sustinut si nu poate avea aceeasi productivitate per ansamblu in conditiile in care ea nu isi poate utiliza resursele umane in proportie de 100%. 

Impactul negativ al absenteismului se resimte asupra celorlalti angajati prin prisma muncii suplimentare pe care acestia din urma trebuie sa o depuna pentru a suplini lipsa colegilor lor.  In plus, trebuie avute in vedere si posibile efecte demotivante si demoralizatoare in acelasi timp.  E posibil ca unii dintre angajati sa ajunga la intrebari de genul „De ce ar trebui eu sa fac si munca lui Georgescu, cand el lipseste saptamanal fara nici un fel de scupule ?”.

Este evident ca absenteismul ca fenomen cronic are o multitudine de repercusiuni negative asupra productivitatii, costurilor, calitatii si, nu in ultimul rand, asupra eficientei firmei in general.  Combaterea acestui fenomen trebuie sa devina o prioritate pentru management. 

Care ar putea fi metodele de contracarare a absenteismului?  Voi insirui doar o parte dintre ele, fara a avea catusi de putin pretentia ca este o enumerare exhaustiva a acestora. 

O compania ar trebuie sa-si dezvolte o politica clara si bine-gandita in privinta absenteismului.  Nu numai ca acesta politica trebuie sa fie concisa, dar foarte important, ea trebuie comunicata angajatilor.  De asemenea, implementarea acestei politici trebuie sa fie cat mai transparenta, justa si echitabila;

In cazul in care unii dintre angajati au motive solide (bine intemeiate) care ii determina sa absenteze in mod constant, managerii sau sefii directi sunt cei care ar trebui trebuie sa gaseasca o solutie, un compromis, impreuna cu angajatul respectiv.  De multe ori, solutia se poate gasi in cadrul unei discutii cu angajatul respectiv.  Este indicat ca managerii sa acorde o atentie sporita angajatului in cauza si chiar sa incerce sa-i ofere ajutor spre rezolvarea problemei care determina absenteismul acestuia.  Aceasta strategie de HR poate fi benefica din mai multe puncte de vedere.  Ea are menirea de a fideliza angajatul, de a-l face sa se simta apreciat, de a-i transmite un mesaj de sustinere din partea companiei la care lucreaza.  Odata problema rezolvata, angajatul respectiv va fi mult mai motivat sa se intoarca la locul de munca si ii va fi mult mai usor sa se reintegreze.

In general, oamenilor le place sa le fie recunoscute meritele si mai ales sa primeasca o forma de recunoastere a acestora in mod public.  Pornind de aici, o companie poate institui un sistem acordare de bonusuri sau de recompensare a angajatilor care au cele mai bune prezente la locul de munca (uneori e posibil ca simpla expunere a unei diplome de merit la afisierul companiei cu numele persoanei care a inregistrat cele mai bune prezente la munca sa fie de ajuns).

Strans legat de combaterea absenteismul, putem discuta despre monitorizarea si urmarirea prezentei la lucru a angajatilor.  In cadrul unei companii mici, aceasta monitorizare se poate face direct de catre manageri.  Problema apare in cazul companiilor mijlocii (avand peste sau in jur de 100 de angajati).  In realitate se intampla de multe ori ca managerii de linie sau sefii de proiect sa nu fie responsabili de monitorizarea prezentei la lucru si/sau detectarea absenteismului. 

Desigur, o intrebare fireasca ar fi de ce nu se deleaga aceasta sarcina si de ce se intampla astfel de lucruri. Din punctul meu de vedere, raspunsul este strans legat de stilul de management, dar deja acesta este un alt  subiect care va fi comentat in cadrul unui post separat.  Momentan ramanem la aceasta ipoteza intrucat este inspirata de multe cazuri ale unor companii romanesti.

In cazul unei situatii similare celei descrise mai sus, managementul poate recurge la mjloace tehnice ca suport in incercarea de a monitoriza absenteismul angajatilor.  Vorbim aici despre sisteme de pontaj, programe de software care sa urmareasca si sa identifice care dintre angajati inregistreaza absente mari comparativ cu normele stabilite de companie.

Oricare ar fi solutia aleasa de management, este clar ca absenteismul nu trebuie neglijat sau trecut cu vederea.  Orice problema interna nerezolvata se acutizeaza si se poate rasfrange in mod direct asupra performantelor companiei, fie ca vorbim despre companii prestatoare de servicii sau producatoare de bunuri. 

5 comentarii

Filed under Business management

5 responses to “Absenteismul si posibile strategii de combatere

  1. Orfeu

    Ma gandeam daca poti sa imi recomanzi o bibliografie economica pentru incepatori … Macar o carte …

  2. Anonim

    Eu am un coleg care este un izvor nesecat de inspiratie pentru scuze de absente. O data a motivat ca a lipsit o zi prin faptul ca isi spalase toate hainele si nu a avut cu se sa se imbrace a doua zi. Alta data, ne-a spus ca s-a trezit la ora 12 la pranz si i-a fost rusine sa mai vina la birou la ora aceea.
    Se pare ca nu numai americanii sunt inventivi la chiul.

  3. georgiado

    @Anonim

    Romanii au stat intotdeauna bine cu creativitatea si judecand dupa ce ne-ai povestit, se pare ca le facem concurenta serioasa americanilor.🙂

  4. merlin41

    Si uite si metoda, perfecta as putea spune :

    …(.citat de pe un site la o univ americana, traducere nu-mi apartine)
    „Pentru ca nu au avut suficient timp sa invete, 2 studenti se hotarasc sa lipseasca la un examen. La doua zile dupa examen, cei doi il roaga pe profesor sa ii lase si pe ei sa dea examenul, pretextand ca nu au putut ajunge in urma cu doua zile pentru ca au avut o pana la masina. Profesorul este de acord, ii aseaza in sali diferite si le da urmatoarele subiecte:
    1. Calculati greutatea unui corp cu masa de 1 kg (pentru 0.5 puncte).
    2. Scrieti la ce roata a masinii ati avut pana (pentru restul de puncte). „

  5. cervantes

    Si eu am absentat si am motivat astfel: am intarziat la serviciu 3 ore pentru ca aseara am fost solicitat sa raman peste program 3 ore (desigur fara nici un fel de compensatie), asa ca mi-a luat ceva timp sa imi refac energia si sa vin la lucru. Alta data s-a intamplat ca altcineva sa lipseasca si sa trebuiasca sa fac si munca lui. Alteori s-a intamplat ca angajatii sa nu lipseasca , dar sa lipseasca banii de salarii. si au lipsit o saptamana si ceva. devenise jenant. inca mai aveam abonament si ajungeam la serviciu, dar apareau momente in care unora le chioraiau matzele de foame, dar erau prea mandri sa recunoasca faptul ca nu mai aveau demult bani in buzunar. Intr-adevar, unii lipsesc nemotivat si inventeaza pretexte, altii isi iau revansa in acest fel.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s