Importanta situatiei financiare a unei companii


De curand am auzit o teorie care aproape m-a socat.  Spun aproape pentru ca autorii ei sunt niste neofiti care sunt intr-o pozitie din care cred ei ca isi pot da cu parerea in mod legitim, fara a simti vreo presiunea de a se informa inainte de a face niste afirmatii.  

Iata si teoria: Profitul unei companii, situatia financiara a unei companii in general (determinata pe baza principiilor contabilitatii de angajament – asa cum e in Romania) nu este foarte importanta pentru ca in cazul in care un investitor vrea sa achizitioneze o companie, el va fi interesat doar in proportie de „10%” de aceste informatiile financiare (care, reiterez, se bazeaza pe datele contabile).  Restul de 90% este format din cota de piata, din brand, transparenta afacerii, etc.  Un exemplu elocvent in sprijinul acestei teorii este achizitionarea YouTube care era pe pierdere si s-a cumparat 1,65 mld de dolari. 

Si atunci da, la prima vedere, poti sa spui ca teoria oamenilor este corecta.   Numai ca pentru Google achizitionarea YouTube a fost in primul rand o miscare de ordin strategic.  Mai exact, mediul video reprezinta o noua piata.  A fost o oportunitate pe care Google a remarcat-o la timp.  Intr-un interviu, CEO-ul Google a afirmat ca achizitionarea YouTube a venit ca o urmare fireasca a cresterii importantei continutului video in mediul online (mai toata lumea are o camera video – cel putin in State- si, prin urmare, oamenii au inceput sa-si puna videoclipurile online din ce in ce mai mult ca un nou mod de socializare).  Ar trebui mentionat ca numarul utilizatorilor de content video este intr-o crestere accelerata.  In acelasi interviu, CEO-ul Google, Eric Schmidt, a afirmat ca la Google nu se tin sedinte despre venituri, ci se tin sedinte despre calitate.  Iar in viziunea lui Eric Schmidt, calitatea inseamna targetarea reclamelor.  Cu cat reusesti sa-ti atingi publicul tinta, in termeni de reclama, cu atat mai mult iti vor creste veniturile. 

Pornind de aici, sa incercam sa aflam de ce a cumparat YouTube in ciuda faptului ca era pe pierdere.  Pentru oamenii de la Google a fost mai mult decat evident ca este foarte usor sa iti dai seama despre caracteristicile demografice ale userului pe baza continutului video pe care il urmareste.  Drept si prin urmare, targetarea reclamelor poate fi facuta mult mai lesne.  Momentan, Youtube este inca pe pierdere, dar ‘monetizarea’ continutului video ca si concept este inca in lucru.  Conform afirmatiilor lui Eric Schmidt „It is unclear how the monetization will look like because it’s too early”.  Adica e inca prea devreme pentru a se discuta de generarea venituri. 

Google vrea mai intai se micsoreze rata proceselor intentate lui YouTube prin „publicarea” de content autorizat care sa nu mai incalce drepturile de reproducere.  Dupa acesta etapa, vor trece la strategia de vanzare.  Si ar trebui sa tinem cont de faptul ca Youtube are aproximativ 43% din piata de video online and still counting.  Scopul urmarit de Google prin achizitionarea You Tube a fost sa se asigure ca atunci cand acesta nisa de piata va incepe sa aduca venituri, ei vor fi acolo sa primeasca cea mai mare „felie”.

Mediul video a reprezentat o noua oportunitate, o noua piata de „desfacere” pentru Google.  Astfel, rezultatele financiare inregistrate de YouTube nu au fost importante in luarea deciziei de achizitionare.  Repet, vorbim de o noua piata, mai bine zis de o noua nisa pe piata de advertising online.

Cazul de mai sus este unul particular.  Vorbim de giganti si vorbim de oportunitati noi.  Dar pornind de la acest caz, sa extrapolezi si sa minimizezi in mod voit si constient (sau poate ar fi mai corect inconstient) importanta situatiei financiare a unei firme este din punctul meu de vedere o greseala.  Ai avantaj competitiv (vezi youtube – mediu nou, cota de piata mare)? k, poti sa pui problema si asa, profit&loss – just details.  Desi poate ar trebui sa mentionez si faptul ca tocmai pretul actiunilor Google la bursa a crescut in perioada in care s-au vehiculat zvonuri despre potentiala achizitionare a YouTube.  Daca tu esti unul dintre cei multi de pe piata, o piata deja ‘traditionala’ de unde ai putea sa faci profit, si nu-l faci, nu vad in ce masura ar fi o companie dispusa sa platesca un suprapret doar pentru ca pentru ca ai un trafic mai mare decat ceilalti. Intrebarea care se pune este: k, ai trafic mai mare, poate si useri mai multi, de ce nu ai si rezultate mai bune decat ceilalti?  E ceva in neregula cu specificul piatei sau compania are o problema de functionare?  De ce nu se materializeaza aceste avantaje? Ce imi oferi tu in comparatie cu ceilalti? Care este avantajul tau competitiv? 

Daca tu vinzi spatiu de reclama online la fel ca alti 20 de participanti pe piata, daca piata este deja intr-un stadiu de maturitate, jucatorii se stiu, ai cheltuieli operationale mari, nu mi se pare cea mai buna strategie sa mizezi pe exemplul Google – YouTube atunci cand vine vorba de situatia financiara a firmei.  YouTube avea 67 de angajati.  YouTube se baza pe uploadul facut de useri. Cele mai multe site-uri din Romania se bazeaza pe continut, continut generat de angajati.  Vrei trafic mai mare, vrei mai multi useri, adica vrei cota de piata?  Trebuie sa cresti calitatea.  Vrei sa cresti calitatea? E posibil sa ai nevoie de oameni mai specializati, care costa mai mult, ceea ce inseamna cheltuieli operationale mai mari.  Si daca profitul nu e important, s-ar putea sa vrei sa acorzi o importanta mai mare macar incasarilor de numerar.  Apropo, incasarile provin din venituri.  Asta daca vrei sa fii legal.  Ceea ce vreau sa spun este ca ca un venit inregistrat, nu inseamna neaparat o incasare, dar o incasare are cu siguranta in corespondenta un venit inregistrat.  Si atunci, poate din cand in cand, ar trebui ca mangementul sa mai fie preocupat si de situatia financiara a companie.

Pentru cei interesati, iata si interviul cu CEO-ul Google, Eric Schmidt despre care am discutat mai sus.  Momente mai importante ale interviului la 12’33” – despre advertising, 15’55” – mediul video online, 18’31” – obtinerea de venituri prin YouTube.

3 comentarii

Filed under Business management

3 responses to “Importanta situatiei financiare a unei companii

  1. Felicitari! De departe cel mai bun articol de pana acum. Nu te descuraja ca nu are vizualizari.🙂 Afterall, sex sells!

  2. Orfeu

    Poti sa mai adaugi la exemple achitionarea Skype de catre eBay si care nu a fost cu folos, de asemenea achizitionarea Overture de catre Yahoo. Ambele aveau cote mari de piata, ambele au generat pierderi serioase si ambele sunt exemple foarte bune pentru ceea ce vrei tu sa afirmi. Google si Youtube sunt intre lume proprie si o sa fie de rau cand or sa ajunga cu picioarele pe pamant.

  3. Ella

    Da…f interesant!
    Felicitari…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s