Arta de a da sfaturi


Adevarul e ca tuturor ne place sa dam sfaturi prietenilor, familiei, colegilor de munca, si vorbim despre domenii cat se poate de variate, de la dragoste, sex pana la situatii la locul de munca etc. Cu totii avem cate o parere si un sfat la indemana pentru cei de langa noi. Bine cunoscuta fiind aceasta meteahna, doi profesori de psihologie din America,  Reeshad Dalal si Silvia Bonaccio, au facut un studiu pentru a vedea care e forma sub care oamenii prefera sa primeasca sfaturi sau, mai bine zis, ce anume vor sa primeasca.  Raspunsul s-a dovedit a fi unul cat se poate de simplu si, as spune eu, deloc surprinzator: in loc sa li se spuna ce sa aleaga sau cum sa faca, oamenii prefera sa primeasca informatii despre optiunile existente la dispozitia lor. 

Studiul celor doi cercetatori s-a desfasurat in doua etape. Intr-o prima etapa, cativa studenti au fost rugati sa isi imagineze ca trebuie sa aplice la unul din mai multe joburi existente. In acest sens, au putut primi din partea prietenilor sfaturi sub diverse forme: ce job sa aleaga, ce job sa nu aleaga, sugestii referitoare la cum sa faca alegerea (de ex., sa faca un sistem de rating pentru fiecare optiune), informatii despre unul sau toate joburile existente, chiar si suport si compatimire vizavi de dificultatea acestei alegeri.  Desi toate modalitatile au fost apreciate, oferirea de informatii despre optiunile existente a fost preferata studentilor.

Partea a doua a studiului a implicat un alt grup de studenti carora li s-a cerut sa isi imagineze ca trebuie sa ia decizii ceva mai complicate, cum ar fi: unde sa pozitioneze un nou magazin, cum sa dea afara o parte din angajati si cum sa investeasca o mostenire.  De data aceasta, pentru a vedea daca exista vreo diferenta in raspunsuri fata de partea intai a studiului, studentilor li s-a spus ca sfaturile vor veni din partea unui expert si nu a unui prieten. Totusi, si de data aceasta oferirea de informatii referitoare la optiunile existente a fost forma preferata de a primi un sfat. Exceptia s-a inregistrat atunci cand trebuiau sa decida cum sa investeasca mostenirea, caz in care s-a preferat primirea unui optiuni cat se poate de clare vizavi de unde sa investeasca banii.  Este bine sa retinem ca sfaturile de genul „eu zic sa alegi A” pot fi primite bine, dar numai in anumite conditii, cum ar fi de exemplu, solicitarea unei pareri din partea unui specialist (contabil, analist financiar etc.).

Concluzia studiului este ca atunci cand oferim un sfat, chiar si intr-o ipostaza profesionala, este bine sa le oferim decidentilor nu numai recomandarea noastra, dar si informatii legate atat de optiunea recomandata, cat si despre restul optiunilor existente.

Lasă un comentariu

Filed under Business management, Despre oameni

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s